Hebefilt perspektiv

{maj 2, 2008}   Bokrecension: Trasdocka av Yvonne Domeij

I sin bok Trasdocka (Ordfront förlag 2006, pocket 2007) berättar Yvonne Domeij en fasansfull historia om sexuella övergrepp som hon utsattes för som 15-åring 1960 i Stockholm. Förövaren var ingen mindre än en psykiatriker anlitad av Stockholms barnavårdsnämnd som hon hamnat för vård hos efter uppväxten ”i ett sönderslaget hem”. Hon berättar också gripande om ett hårt vuxenliv där hon tidvis har levt som hemlös och kopplar detta till det trauma som övergreppen skapade hos henne, även om det, att döma av en intervju i SvD, var uppsägningar hos dåvarande Televerket, där hon var anställd, förtidspension och oförmåga att betala hyran som var den omedelbara orsaken till hemlösheten.

Yvonne Domeij var 15, könsmogen och ”byxmyndig” när övergreppen inleddes men hon menar ändå att socialläkaren Sune Nicklasson (som förövaren får heta i boken, fingerat namn) är att betrakta som en pedofil med tanke på ”den kroppsliga och själsliga omognad jag uppvisade”. Samtidigt tillägger hon: ”Men det är väl egentligen oviktigt om han var pedofil eller inte. Det räcker väl att veta att han förgrep sig på barn, som var hans patienter”. Och om man för ett ögonblick begränsar perspektivet till det juridiska så är det ju just läkar-patient-relationen som gör hans agerande brottsligt i det här fallet. En sexuell relation mellan en vuxen och en 15-åring handlar sällan om pedofili (pedofili definieras inom psykiatrin som attraktion till förpubertala barn) och är inte olaglig i sig. Däremot gäller en 18-årsgräns om den yngre står i beroendeförhållande till den äldre. Lärare-elev och läkare-patient är typiska sådana förhållanden där den högre gränsen gäller.

Trasdocka består av tre längre kapitel eller ”böcker” som författaren kallar dem. Först får vi möta dagens Yvonne i ”den blå boken” (blå som i blues) där hon blickar tillbaka på sitt i många stycken tragiska liv. Sedan ger hon oss perspektivet från tonårsflickan hon en gång var i ”den röda boken”. Slutligen får vi Sunes perspektiv så som hon föreställer sig det i ”den svarta boken”. Stilgreppet är effektivt och i vart fall i de två första böckerna övertygande och omskakande. Om Sune upplevde det hela på det sätt som beskrivs i den svarta boken måste man förstås sätta en del frågetecken inför. Själv har han enligt boken i efterhand karakteriserat deras relation som ”en hemlig passionerad kärlekshistoria”.

Att två personer kan uppleva ett och samma händelseförlopp på helt olika sätt är ett välkänt fenomen. Dessutom är vi människor duktiga på att efterrationalisera och omkonstruera våra upplevelser för att få dom att passa in med senare förvärvade erfarenheter och insikter. Detta kan naturligtvis falla ut åt båda hållen i ett sånt här fall. Det kan vara så att Sune omkonstruerar sina övergrepp till en passionerad kärlekshistoria för att kunna se sig själv i spegeln om morgnarna. Det kan också vara så att Yvonne omedvetet ”förfular” en relation för att få den att passa in med det hon senare fått lära sig om övergrepp på barn. På så vis kan båda versionerna av det som hände paradoxalt nog äga sin egen validitet.

Om man får tro ”den svarta boken” så var Sune ett veritabelt monster: en manipulativ, egocentrisk, empatilös maktmänniska som konsekvent missbrukade den ställning som hans socialläkartjänst innebar till att göra våld på unga redan utsatta flickor. Yvonne Domeij har i arbetet på boken kontaktat den kvinna Sune var gift med medan övergreppen pågick, den psykolog som arbetade nära honom och som hon anförtrodde sig åt samt dåvarande ordföranden i Stockholms Stads barnavårdsnämnd. Fram tonar bilden av ett korrumperat social-Sverige där läkarna betraktades som gudar och kunde ta sig i princip vilka friheter som helst utan att någon vågade sätta ner foten. De försök till upprättelse som Yvonne har försökt få har dribblats bort genom kåranda inom det socialmedicinska etablissemanget och juridiska teknikaliteter. I denna del är boken en bitande kritisk vidräkning och det hade kanske varit bäst att stanna därvid.

Problemet med Trasdockan är att den försöker vara något som den helt enkelt har för dåligt på fötterna för att vara, nämligen en stridsskrift mot pedofili. I och med att det inte finns mycket som tyder på att läkaren var pedofil överhuvudtaget så missar skottsalvorna målet grovt här. Men Yvonne Domeij verkar ha bestämt sig för att han var pedofil och har gjort ”kriget mot pedofilin” till en livsuppgift. Idag driver hon en blogg med det fyndiga namnet Tjejaheddin förklarar krig mot Pedofilien. Här skriver hon flitigt och engagerat om bisarra sexförbrytare som Joseph Fritzl och Anders Eklund och förmedlar intrycket att dessa skulle vara pedofiler, vilket det knappast heller finns några belägg för. Hur det än är med den saken så handlar det om exceptionella extrembrottslingar av ett slag som knappt förekommer. Men ”överlevarrörelsen” verkar älska dessa galningar med samma skräckblandade förtjusning som kvällspressen för den fascinerande berättelse om pedofilen-som-monster som den bekräftar i deras ögon.

Doktor Sune verkar onekligen ha varit en vämjelig man. Troligen var han inte pedofil. Möjligen var han hebefil. Yvonne berättar i boken om att han, sedan hon till sist lyckats komma ifrån honom, skickade henne Vladimir Nabokovs roman Lolita och skrev att den handlade om henne och honom. I den röda boken får vi läsa hur den tonåriga Yvonne kände avsmak inför boken men ändå läste den innan hon närmast ceremoniellt slängde den på Lövsta soptipp, hon som alltid annars vårdade böcker ömt. I Trasdocka finns en del funderingar kring Lolita som är intressanta att läsa eftersom denna numera klassiska berättelse mig veterligen aldrig har skildrats ur den unga flickans perspektiv. Men den vuxna Yvonne (i den blå boken alltså) kan i någon mån identifiera den unga Yvonne med Lolita och uttrycker något av den vrede mot Humbert Humbert som flickan som dog så ung aldrig fick tillfälle att göra. Hon kommenterar också de båda filmversionerna som finns gjorda och menar att Adrian Lynes version från 1997 är bättre än Stanley Kubricks från 1962, något som jag kan hålla med om.

Yvonne Domeijs läsning av Vladimir Nabokov känns dock så till den grad färgad av hennes personliga trauma att den blir rent orättvis mot ”Vlad”, som hon kallar honom för att göra associationen till Vlad Tepez, mer känd som Greve Dracula. Trots att hon läst boken verkar hon lida av den vanliga missuppfattningen bland folk som inte gjort det att den skulle innehålla sexskildringar, något den ju faktiskt inte gör (Domeijs egen ”Den svarta boken” framstår som pornografi på avancerad herrtidningsnivå vid en jämförelse). Att Nabokov allmänt anses som en av 1900-talets främsta stilister på det engelska språket (trots att det inte var hans modersmål) är inte heller något som imponerar på Domeij. Ur hennes perspektiv handlar det bara om ”blomsterspråk” som är ”transportsträckor” innan ”vi drar över lillan en gång till”. Eftersom skildringarna av hur lillan blir påsatt lyser med sin frånvaro i romanen med undantag för en kort passus där det subtilt antyds att detta sker så är väl hela romanen en enda transportsträcka då? Yvonne Domeijs spekulationer om i fall Lolita skulle ha någon självbiografisk bakgrund hos salige Nabokov känns dessutom futtiga med tanke på att detta är något som litteraturvetare har tittat noga på och inte funnit några som helst tecken på. Domeij tillför inte något annat i saken än antydningar och småaktig ryktesspridning.

Trots att jag här varit kritisk till Trasdocka på flera punkter så är det en bok jag rekommenderar alla att läsa. Skildringen av hur en flicka från ett trasigt hem blev misshandlad av en maktmänniska som hade till välavlönad uppgift att hjälpa sådana som just henne gör mig arg. Att sedan alla i någon mån ansvariga (läkaren själv, psykologen, socialstyrelsen, Stockholms Stad) smiter undan och vägrar ge henne den upprättelse hon förtjänar är skamligt. Samtidigt är boken inte bara en ledsam historia. Yvonne Domeij har trots alla sorger och bedrövelser visat en imponerande tåga (tack vare de sju féerna som hon berättar om i början av boken får man förmoda) och tagit sig igenom saker som skulle få många andra att helt tappa livsgnistan. Enligt SvD har hon sedan 2003 ett gott hem i västra Stockholm där hon kan sitta och skriva och där barnbarnen kan hälsa på och leka och spela PlayStation. Kanske finns det en gud trots allt? Eller åtminstone goda kinesiska féer?

Amarso says:

Själv har jag läst den värdelösa boken Avklädd, av Andreas Harne.

Härligt när såna här sexnegativa ”överlevare” dristar sig till att skriva böcker och manifestera hatet, föraktet och faktaförvridandet/faktabristerna ytterligare…!

Sorry att jag verkar som att jag avfärdar boken utan att ha läst den eller att jag tar till mig att du trots allt rekommenderar den, men jag kan bara inte med en massa såna här berättelser. När ska folk skriva positiva böcker om sexuella reltioner mellan vuxna och barn?

Var gömmer sig dessa…

Orka med sexnegativa kärringar. :/
Häng dom högt, istället. Precis som de tycker ”vi” borde göra.

Poe says:

> Amarso: Om du inte orkar med att läsa ”överlevares” böcker, så ska du förstås inte göra det. Jag har inte läst Andreas Harnes bok, men Yvonne Domeijs bok tycker jag som sagt var klart läsvärd. Det är lite trist när det blir så att sexliberaler (ibland utan att ens ha läst) automatiskt avfärdar ”överlevares” berättelser som faktaförvridande och fantasier. Det är ungefär på samma nivå som när de på sin sida automatiskt likställer pedofiler med våldtäktsmän.

Varför inte börja skriva på en bok om positiva relationer mellan vuxna och barn nu när du tycker att det saknas? Positiva skildringar av relationer mellan vuxna och tonåringar finns det en hel del av. En klassiker på området är Marguerite Duras självbiografiska Älskaren, där hon berättar om en relation med en vuxen man som hon hade som 15-åring. Robert har presenterat boken (och filmen) här: http://radikal.sexualpolitik.se/?p=23 En annan författare som skildrat hebefila relationer med stor förståelse är Katarina von Bredow. Jag skrev om henne här: https://hebefili.wordpress.com/2008/03/23/ttttt-kandidat-nr-8-katarina-von-bredow/

Amarso says:

Men det du skriver om författaren själv, det är nog för mig för att fatta att människan är sjuk i huvet. Jag menar, hon har en blogg som är pedofilihatisk. Är inte det tillräckligt..?

Hon kan ju inte vara funtad, så varför skulle jag då läsa hennes bok? Ska jag läsa allt som Dahlström-Lannes skrivit också, osv?

Nej, jag är trött på pedofilhatet..!
Det måste till positiva historier.

Jag har sett filmen Älskaren, vilken baseras på boken. Den är sådär måste jag säga. Inte särskilt kontroversiellt. Hebefili är för mig helt icketabu. Som en axelryckning.

När ska det skrivas en erotisk version av ex-vis ”Sundays and Cybele”?

Jag sa inte att hennes bok var en fantasi, men faktavidrigt är det iaf. Det kan jag säga utan att ha läst boken.

Jag kan inte skriva en bok om positiva relationer mellan vuxna och barn eftersom jag själv inte har nån erfarenhet av det mer än på ett teoretiskt plan. Rent hypotetiskt. Det blir inte trovärdigt att skriva om ”när jag var liten så blev jag kär i och kåt på vuxna tjejer”, även om jag var det.

Att de jämför oss pedofiler med våldtäktsmän är patetiskt, men vi har en poäng iaf om vi tillskriver hysterikerna ett slags vansinnestillstånd, även om det inte är vidare produktivt. Hysteriker är bara värdelösa och lever bara på hat. Jag är inte hatisk, på det sättet. Jag strävar efter kärlek. Pedofili – liksom de andra läggningarna – är bara kärlek. Och kärlek är aldrig fel, samt att man inte kan få för mycket av det, trots att en del menar på det.

oooo says:

Hej Tabu! Hej tystnad! Hej pareringar, Hej lögn. Hej verbal sanning. Hej försök. Hej glömska.

Ett offer är inattraktivt.

Josef Fritzl’s barn och barn barn minns man minst.
Det är dom man sneglar på i tidningen, osäker på om man ska få för mycket.
Förövaren vinner.

Varför?

Efter publicering framkom att ”läkaren” (som obs. saknade läkarlegitimation) även gjort otillbörliga närmanden på ett par 9-åriga flickor. En flicka som mellan 10 och 14 års ålder haft nära kontakt med och likartade upplevelser av ”läkaren” har tackat mig för att boken och därmed berättelsen kommit ut. Detta om den eventuella pedofilin. I övrigt hänvisar jag till den statliga utredningen om vanvård i den sociala barnavården som just detta fall sorterar under.